W kwietniu, u szczytu pandemii COVID-19, wiele osób na ca?ym ?wiecie postanowi?o, z obowi?zku lub wyboru, zosta? w domu. W ?ycie wesz?y nowe zasady bezpiecze?stwa i zachowania dystansu spo?ecznego. W konsekwencji, wszelkie dzia?ania pro-ekologiczne, takie jak oczyszczanie lasów czy sadzenie drzew, musia?y odej?? na dalszy plan. Mimo to, ostatnie miesi?ce okaza?y si? by? dla naszej planety zbawienne. To w?a?nie dzi?ki zmniejszonej aktywno?ci cz?owieka Ziemia zacz??a odzyskiwa? si?y.
Korzystny wp?yw obostrze? zwi?zanych z pandemi? koronawirusa na natur? potwierdza Marek Józefiak z Greenpeace Polska. Zauwa?a on pozytywne zmiany przede wszystkim w miejscach, gdzie ruch turystyczny jest wysoki, a wp?yw cz?owieka na przyrod? bardzo wyra?ny, jak np. w polskich Tatrach. W miastach natomiast opad? smog i ods?oni? niebieskie niebo. Po opuszczonych przez ludzi ulicach zacz??y w?drowa? dzikie zwierz?ta, spaceruj?c po swoich dawnych siedliskach.
Ostatnie badania wykaza?y, ?e prawie 80 procent osób mieszkaj?cych w USA i Wielkiej Brytanii twierdzi, ?e zrobiliby tyle samo dla klimatu, co dla COVID-19. Ale gdy wielu z nas pozostaje w domach, a przepisy dystansowania spo?ecznego – do pewnego stopnia – pozostaj? w mocy, zbli?amy si? do momentu, w którym b?dziemy musieli wykaza? si? kreatywno?ci? w zakresie podtrzymywania idei zrównowa?onego rozwoju, promowania aktywizmu i wspó?pracy marek z konsumentami na rzecz ekologii.
W naszej nowej rzeczywisto?ci, to nowe technologie staj? si? si??, która pozwala nam mie? pozytywny wp?yw na nasze otoczenie, niezale?nie od miejsca. Oto kilka sposobów, jak technologia czy to w r?kach osób fizycznych, marek, a nawet rz?dów pomaga zmieni? ?wiat i to bez wychodzenia z domu.
Rosn?ca ?wiadomo?? „cyfrowego ?ladu w?glowego”
„Cyfrowy ?lad w?glowy” to nowa koncepcja zyskuj?ca popularno?? w?ród ?wiadomych ekologicznie konsumentów. Ka?da streamingowana piosenka, ka?da wys?ana wiadomo?? e-mail ma wp?yw na stale rosn?ce zapotrzebowanie na przetwarzanie danych, a ostatecznie na energi? elektryczn?. Wielu, jak np. The Shift Project, nie chce ju? d?u?ej ignorowa? ogromnego wp?ywu naszych narz?dzi cyfrowych na ?rodowisko. Ta dzia?aj?ca na terenie Europy i Stanów Zjednoczonych organizacja non-profit i think tank, odkry?a, ?e ??udzia? globalnych emisji CO2 spowodowanych przez narz?dzia cyfrowe od 2013 roku wzrós? o 50 procent i obecnie odpowiada za wi?cej emisji ni? ca?y przemys? lotniczy.
Poniewa? w ostatnim czasie ludzie podró?uj? mniej i cz??ciej zostaj? w domu, musimy priorytetowo traktowa? konieczno?ci wypracowania lepszych nawyków cyfrowych. Oznacza to co? wi?cej ni? tylko wy??czanie komputerów po sko?czonej pracy (cho? niew?tpliwie jest to jaki? pocz?tek). Nale?y g??boko rozwa?y? zakup energooszcz?dnych systemów, które spe?niaj? normy i standardy obowi?zuj?ce w naszym kraju. Warto równie? zainwestowa? czas w regularne eliminowanie nieaktualnych lub nieu?ywanych danych, które niepotrzebnie zu?ywaj? energi?. Pobieranie tre?ci zamiast przesy?ania strumieniowego, dostosowywanie ustawie? zasilania komputera i tabletu, czy korzystanie z tzw. zielonych wyszukiwarek, takich jak Ecosia, to wszystko praktyczne i proste sposoby, aby nasze cyfrowe nawyki nie przyczynia?y si? do deterioracji ?rodowiska naturalnego.
Aktywizm równie? online
Kiedy my?limy o aktywizmie, zwykle wyobra?amy sobie ludzi wychodz?cych na ulice, aby domaga? si? szerokich, strukturalnych zmian, takich jak np. „Czarny protest” z 2016 r., kiedy ponad dwie?cie tysi?cy kobiet i m??czyzn w ca?ej Polsce wysz?o na ulice, by wyrazi? swój sprzeciw wobec ca?kowitego zakazu aborcji.
Jednak technologia otwiera przed nami nowe mo?liwo?ci wy?arzenia swoich pogl?dów bez wychodzenia z domu. Wida? to najcz??ciej w sposobie, w jaki konsumenci korzystaj? ze swoich platform, aby domaga? si? zmian, które chc? zobaczy? w naszym ?wiecie – tak jak w przypadku niedawnego globalnego strajku klimatycznego online – czy w nawykach konsumenckich.
Coraz g?o?niej s?yszymy wezwania do stworzenia bardziej zrównowa?onych produktów i opakowa?. M?odzi konsumenci nie tylko wydaj? pieni?dze na marki popieraj?ce ich przekonania (54 procent przedstawicieli Generacji Z jest sk?onnych wyda? wi?cej je?eli produkt powsta? w oparciu o ide? zrównowa?onego rozwoju), ale tak?e proaktywnie wzywaj? firmy do zmiany, które chc? zobaczy? w ?wiecie. Przyk?adowo marka LPP ju? od 2019r. dzia?a wed?ug nowej strategii, która nazywa si? „For People For Our Planet” i ma cztery filary: projektowanie i produkcja przyjazna ?rodowisku, ograniczenie zu?ycia tworzyw sztucznych, wprowadzenie ekologicznych produktów i zwi?kszenie chemicznego bezpiecze?stwa produktów. Specjalna metka Eco Aware na ubraniach z Mohito, Reserved czy Cropp ma informowa? klientów o sposobie tworzenia produktu, a tak?e materiale, z którego zosta? uszyty.
Jak mówi? o zrównowa?onym rozwoju?
Mimo, ?e ludzie na ca?ym ?wiecie wymagaj? od przedsi?biorstw podj?cia dzia?a?, nowe badania pokazuj?, ?e marki nie komunikuj? prawid?owo swoich sukcesów w zakresie zrównowa?onego rozwoju. Badanie przeprowadzone przez QuadPackaging wykaza?o, ?e pomimo i? 53 procent ankietowanych twierdzi?o, ?e system oceny zrównowa?onego rozwoju mia?by wp?yw na ich decyzje zakupowe, to a? 92% konsumentów nie zauwa?y?o logo zrównowa?onego rozwoju ani informacji na ten temat zawartych na opakowaniu produktu.
Jest to wyra?ny sygna? dla marek – zrównowa?ony rozwój to znacznie wi?cej ni? certyfikat, jest to co?, co powinno by? cz??ci? DNA i dzia?a? Twojej organizacji. Firmy musz? zrewaluowa? swoj? strategi? i wprowadzi? niezb?dne zmiany.
Dla przyk?adu 155 firm, w tym HP, niedawno podpisa?o o?wiadczenie ‘Recover Better’, które wzywa kraje do dostosowania pomocy gospodarczej i dzia?a? naprawczych w zakresie COVID-19 do najnowszych bada? nad klimatem. Aktywne komunikowanie tego rodzaju dzia?a? jest korzystne dla firm, które chc? dzieli? si? swoimi sukcesami, ale tak?e dla klientów, którzy szukaj? podobnych informacji w celu podj?cia ?wiadomych decyzji zakupowych, zgodnych z ich przekonaniami. Dla HP fakt, ?e w ubieg?ym roku wygenerowali?my dochód ze sprzeda?y, w której kwestia za?o?e? zrównowa?onego rozwoju by?o decyduj?cym czynnikiem, w wysoko?ci 1,6 miliarda USD dodatkowo dowodzi, ?e rynek chce wspiera? popraw? kondycji naszej planety.
Zw?aszcza marki technologiczne powinny by? liderami, architektami i innowatorami naszej nowej rzeczywisto?ci, w której firmy, wspó?pracuj?c z klientami i rz?dami, maj? prawdziwie zrównowa?ony wp?yw na nasz? planet?.