Zwi?zek Cyfrowa Polska: Op?ata reprograficzna uderzy w kieszenie konsumentów, przedsi?biorców i nie pomo?e twórcom

Klaudia Ciesielska
6 Min

Planowane rozszerzenie op?aty reprograficznej na urz?dzenia jak tablety, komputery, laptopy czy telewizory smart spowoduje wzrost cen elektroniki w Polsce, co uderzy bezpo?rednio w konsumentów oraz wp?ynie na poszerzenie szarej strefy ­– przestrzega w opinii Zwi?zku Cyfrowa Polska do projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego. Zdaniem organizacji, projektodawca „usi?uje przerzuci? ci??ary zwi?zane z realizacj? obowi?zków w?adzy publicznej na przedsi?biorców prowadz?cych dzia?alno?? w zakresie produkcji i importu okre?lonych urz?dze? i no?ników”. ­– Tymczasem ci??ar ten powinien by? ponoszony przez w?adze publiczne, z bud?etu pa?stwanapisano w stanowisku.

Zwi?zek Cyfrowa Polska przedstawi? swoj? opini? w ramach konsultacji spo?ecznych prowadzonych przez Ministerstwo Kultury do projektu ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego. Ocena proponowanego prawa jest jednoznacznie negatywna. Zdaniem Zwi?zku „osi?gni?cie zgodno?ci z prawem wymaga?oby fundamentalnych zmian, i to na poziomie podstawowych za?o?e? projektu Ustawy i aktów wykonawczych”.

Ceny elektroniki w gór? i mo?liwy powrót szarej strefy

Jak ostrzega Cyfrowa Polska w stanowisku przes?anym do Ministerstwa Kultury, rozszerzona op?ata  reprograficza, która ma s?u?y? finansowaniu m.in. sk?adek emerytalnych twórców, wp?ynie wprost na kieszenie konsumentów. A to dlatego, ?e producenci dolicz? j? do ko?cowej ceny obj?tego ni? sprz?tu, co konsumenci zauwa?? na pó?kach sklepowych – ceny elektroniki bowiem wzrosn?. Przedstawiciele bran?y elektroniki powo?uj? si? przy tym na unijn? Dyrektyw? w sprawie harmonizacji niektórych aspektów praw autorskich i pokrewnych w spo?ecze?stwie informacyjnym. Zgodnie z ni? producenci i dystrybutorzy elektroniki s? zobowi?zani do przeniesienia ci??aru finansowania op?aty reprograficznej na u?ytkownika prywatnego, czyli konsumenta. – Ju? dzi? s?ycha? g?osy w?ród przedsi?biorców, i? na pewno nie wezm? tego ci??aru na siebie, ale  podnios? ceny laptopów, tabletów czy smart telewizorów. Nie b?d? mieli wyj?cia – z jednej strony takie jest prawo, z drugiej mar?e s? na tyle niskie, ?e po prostu nie sta? b?dzie ich na to mówi wprost prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik.

Jednak wymuszone now? op?at? podniesienie cen b?dzie mia?o tak?e swoje konsekwencje dla polskiego biznesu. Krajowym dystrybutorom trudniej przez to b?dzie konkurowa? z chi?skimi portalami handluj?cymi elektronik?, które nie tylko nie p?ac? op?aty reprograficznej, ale i podatków w Polsce. I to oni b?d? czerpa? profity z nowych regulacji – przestrzega Cyfrowa Polska. „Sytuacja taka bardzo sprzyja wykszta?ceniu si? na nowo tzw. szarej strefy i jej stopniowemu zwi?kszaniu ze strony chi?skich sklepów, które wprowadza? mog? do sprzeda?y konkretne towary, usilnie unikaj?c nale?nego opodatkowania”ostrzega w swojej opinii Zwi?zek.

Podwójna op?ata od komputerów

Zastrze?enia Zwi?zku Cyfrowa Polska budzi równie? sposób ukszta?towania nowego katalogu urz?dze? i no?ników. Na li?cie uwzgl?dniono bowiem – i to bez zró?nicowania co do wysoko?ci stawki – np. komputery, czyli z?o?one w ca?o?? urz?dzenia jak i równie? jego komponenty, np. dyski twarde. A to oznacza, ?e mo?e to prowadzi? do ich podwójnego obci??enia op?at?. Co wi?cej – na li?cie s? te? urz?dzenia, które nie posiadaj? funkcji zwielokrotniania utworów i przedmiotów praw pokrewnych, co jest jak?kolwiek podstaw? do rozmowy o na?o?eniu op?aty reprograficznej, b?d?cej rekompensat? za to domniemane zwielokrotnianie przez u?ytkownika. W katalogu urz?dze? znalaz?y si? np. cyfrowe aparaty fotograficzne czy czytniki e-booków, w przypadku których korzystanie w ramach dozwolonego u?ytku prywatnego ma jedynie teoretyczne, co najwy?ej marginalne, znaczenie.

Ponadto przedstawiciele producentów i dystrybutorów podkre?laj? tak?e, ?e projekt ustawy nie rozró?nia sprz?tu przeznaczonego dla biznesu (B2B), administracji (B2P) czy do u?ytku konsumenckiego (B2C). A to – zdaniem organizacji – stoi w sprzeczno?ci z prawem unijnym. Co wi?cej, sytuacja ta prowadzi, ?e w sposób nieuzasadniony obci??one zostan? urz?dzenia nabywane np. przez szko?y, szpitale czy s?dy. „To w rezultacie mo?e prowadzi? do przerzucenia na te jednostki wy?szych kosztów wyposa?enia ich w niezb?dne sprz?ty i znacznego utrudnienia tego procesu” czytamy w opinii Cyfrowej Polski.

Projekt niesprawiedliwy nawet wobec…. artystów

Organizacja ocenia równie?, ?e projekt, który ma potencjalnie s?u?y? twórcom, sam w sobie jest dla nich niesprawiedliwy. Jak zak?ada projekt ustawy, znaczna – bo od 30 do 49 proc. – cz??? op?aty reprograficznej ma by? przeznaczona na zasilenie Funduszu Wsparcia. To z niego arty?ci mieliby wyp?acane dop?aty do m.in. do sk?adek emerytalnych i zdrowotnych. System nie gwarantuje jednak, ?e ze wsparcia b?d? mogli – cho?by potencjalnie – korzysta? wszyscy uprawnieni. Dlaczego? Zdaniem Zwi?zku zaprojetkowany schemat uzale?nia korzystanie ze ?rodków Funduszu Wsparcia od kryteriów o charakterze dyskryminacyjnym, nieznanych prawu autorskiemu i sprzecznych z prawem Unii Europejskiej. Np. rodzaju uprawianej twórczo?ci, formalnego wykszta?cenia, pochodzenia i miejsca zamieszkania, wieku czy poziomu dochodu. – Orzeczenie Trybuna?u Sprawiedliwo?ci Unii Europejskiej mówi jasno, ?e taki system nie mo?e by? dyskryminacyjnypunktuje s?abo?ci projektu ustawy prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska Micha? Kanownik.W sprzeczno?ci z TSUE jest te? to, ?e system ten nie jest w ?aden sposób powi?zany z wielko?ci? strat ponoszonych przez uprawnionych. A to w?a?nie wielko?? oszacowanych strat musi by? podstaw? do rozpocz?cia rozmowy o wprowadzeniu op?aty reprograficznej i jej wielko?ci. W Polsce nikt takich wylicze? nigdy nie zrobi?podkre?la Kanownik.

Przedstawiciele bran?y IT, w tym Przemys?aw Ladra, Wiceprezes X-Kom, Andrzej Przyby?o, Prezes AB, Wojciech Buczkowski, Prezes Komputronik i Micha? Kanownik, Prezes Zwi?zku Cyfrowa Polska, przedstawili swoje argumenty b?d?ce odpowiedzi? na zmiany w op?acie reprograficznej w rozmowie z Bartoszem Martyka w programie W Ogniu Pyta?. ?

Udostępnij
Redaktor Brandsit