Zwi?zek Cyfrowa Polska: Polscy uczniowie nie umiej? pos?ugiwa? si? narz?dziami biurowymi

Klaudia Ciesielska
5 Min
?ród?o: Freepik

Test kompetencji cyfrowych prowadzony by? w szko?ach od kwietnia do ko?ca pa?dziernika 2023 r. w Polsce, Czechach, W?grzech i na S?owacji. ?rednie wyniki polskiej edycji wynios?y 46 proc. w cz??ci dla szkó? podstawowych i 43 proc. w cz??ci dla szkó? ponadpodstawowych. To nieznacznie wy?sze rezultaty ni? w zesz?ym roku, ale okazuje si?, ?e nasi uczniowie nadal maj? nad czym pracowa?.

Teraz poznali?my wyniki szczegó?owej analizy rezultatów testu, która pokazuje, gdzie istniej? luki w umiej?tno?ci cyfrowych i co wymaga poprawy. – Tak? ekspertyz? zlecamy ekspertom po to, aby na tej podstawie opracowa? odpowiednie rekomendacja dla systemu nauczania umiej?tno?ci cyfrowych. To jedno z celów tego corocznego sprawdzianuwyja?nia prezes Cyfrowej Polski Micha? Kanownik.

Problematyczne punkty? Narz?dzia biurowe, wykresy, podstawy programowania

Autorem tegorocznej analizy jest dr Bartosz Ziemkiewicz z Wydzia?u Matematyki i Informatyki UMK w Toruniu. Jak zauwa?a ekspert, wyniki w cz??ci pyta? po?wi?conej szeroko poj?temu wykorzystywaniu internetu s? zadawalaj?ce. Uczniowie nie najgorzej poradzili sobie tak?e z zadaniami wymagaj?cymi znajomo?ci sieci spo?eczno?ciowych i cyfrowych narz?dzi wspó?pracy.

Tyle pozytywów. Niestety, jak zauwa?a autor opracowania, „w niektórych obszarach wyniki s? jeszcze dalekie od zadowalaj?cych”. Niepokoj? s?abe rezultaty zwi?zane z wykorzystywaniem narz?dziami biurowymi. Uczniowie nie umiej? edytowa? dokumentów w trybie recenzji i kiepsko radz? sobie z dodawaniem komentarzy. Martwi? te? problemy z zadaniami dotycz?cymi obs?ugi arkusza kalkulacyjnego. „Uczniowie cz?sto nie rozumiej? potrzeby korzystania z arkusza, aby porówna? ?rednie warto?ci znajduj?ce si? w niewielkiej tabelce (niektórzy s? w stanie szybciej uzyska? wynik ‘r?cznie’ ni? wpisa? w arkusz odpowiednie formu?y)” pisze dr Bartosz Ziemkiewicz. Ekspert zauwa?a tak?e du?e problemy m?odego pokolenia z rozumieniem i interpretacj? wykresów. Tymczasem, jak podkre?la, „wykresy stosuje si? w zasadzie we wszystkich dziedzinach ?ycia”.

Test sprawdza? równie? podstawy wiedzy programistycznej. Zadanie, w których trzeba by?o prze?ledzi? ruch robota wed?ug ?ci?le okre?lonych zasad, by?y jednym z najgorzej rozwi?zanych w ca?ej edycji testu.

Rekomendacje dla szkó?

Jak poprawi? te rezultaty i lepiej wykszta?ci? kompetencje cyfrowe uczniów? Eksperci przygotowali zestaw rekomendacji i zmian elementów nauczania, które wypadaj? najgorzej w te?cie kompetencji cyfrowych. 

Wed?ug prezesa Cyfrowej s?uszne jest doposa?anie szkó? w nowoczesny sprz?t technologiczny, bo to pozwala oswaja? si? uczniom z technologi?.  – Jednak w parze z tym powinni?my uczy?, jak w?a?ciwie wykorzystywa? i efektywnie narz?dzia, które otrzymuj?. To praca, któr? powinny odrobi? nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele. Niezwykle jest te? wa?ne, aby za tym sz?y równie? lekcje z higieny cyfrowejprzekonuje Micha? Kanownik.

Z kolei w rekomendacjach przygotowanych przez dra Bartosza Ziemkiewicza, autora analizy opracowania, znalaz?a si? sugestia potrzeby zmiany metody nauczania uczniów z wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych na lekcjach informatyki. Jego zdaniem, zamiast omawia? kolejne funkcje arkusza, nale?y po?wi?ci? wi?cej czasu na wykonywanie za jego pomoc? konkretnych zada?. Te powinny by? wykonywane na rzeczywistych danych i prowadzi? do uzyskania jakiego? nieoczywistego wyniku.

Je?li natomiast chodzi o edycj? dokumentów tekstowych, zdaniem eksperta, umiej?tno?ci tego typu powinno si? ?wiczy? na niemal dowolnym przedmiocie, na przyk?ad j?zyku polskim. Pisemne zadanie mo?e by? wykonywane w chmurze. Nauczyciel móg?by je tam ocenia? i komentowa?, a ucze? odpowiada? na komentarze i nanosi? poprawki czytamy w rekomendacjach dra Ziemkiewicza.

A co z programowaniem? Aktualna podstawa programowa wprowadza elementy programowania ju? od wczesnych klas szko?y podstawowej, ale zakres i jako?? realizacji tej podstawy zale?? od kompetencji nauczycieli, a z tym w praktyce bywa bardzo ró?nie. Dlatego ekspert w przygotowanych rekomendacjach na zlecenie Cyfrowej Polski proponuje, aby wdro?y? konkretne rozwi?zania. Dla przyk?adu, w j?zykach takich jak Scratch czy Python mo?na w prosty sposób ju? na wczesnym etapie nauki pisa? programy symuluj?ce ruchy ró?nych obiektów i przedstawia? je w postaci graficznej.

W kwietniu trzecia edycja testu

Przygotowana analiza trafi?a ju? na r?ce przedstawicieli Ministerstwa Edukacji oraz Ministerstwa Cyfryzacji. – Liczymy, ?e kolejne edycje testu pozwol? nam odpowiedzie? na kolejne pytania dotycz?ce kszta?cenia uczniów z kompetencji cyfrowych. Z trzeci? ju? edycj? testu ruszamy w kwietniu br.zapowiada Micha? Kanownik.

Udostępnij
Redaktor Brandsit